Navnet på fotokonkurrencen:
”Digital - Billedbattle”.
Konkurrencen har sin egen hjemmeside www.digitalbilledbattle.dk
Deltagere i fotokonkurrencen:
Følgende klubber deltager:
Odder Foto (K2)
Fotomagerne Horsens (K3)
Fotoklubben Focus Silkeborg (K4)
AFA Aarhus (K5)
Horsens Fotoklub (K6)
Hvis en klub ikke ønsker at deltage vil der blive inviteret en anden klub.
Gennemførelse af konkurrencen:
De 5 klubber afleverer hver 10 billeder som de selv vælger i klubregi.
Konkurrencen køres i 6 måneders intervaller (maj og november).
Dette giver 1 måned til valg af emne og offentliggørelse, 4 måneder til valg af motiv og indlevering og endelig 1 måned til bedømmelse og den afsluttende præsentation.
Der er ingen regel om at billedet skal været taget efter offentliggørelse af emne.
Vinderen af foregående konkurrence vælger næste konkurrences emne.
Vinderens klub sender en mail med det nye emne til de andre deltagende klubber.
Den klub som har værtsrollen, vælger en kompetent dommer (dommerens navn må ikke offentliggøres før billederne er afleveret).
Klubben sørger for at få billederne indsamlet / uploaded og arrangerer bedømmelse og inviterer de andre klubber til dommerens præsentation.
Billeder uploades klubvis via hjemmesiden digitalbilledbattle.dk, hvor der vil været en speciel form til formålet. Annonymiserede billeder sendes til den arrangerende klubs kontaktperson. Efter bedømmelsen, så sendes bedømmelsesskema via e-mail til
Specielt vedr. filnavne:
Filnavne må ikke indeholde danske bogstaver "æøå", "ÆØÅ".
Strukturen på navnet bygges på følgende måde:
Klubkoden_Fotograf_Billednavn.jpg
Ex: K2_JensJensen_MoelaedtHest.jpg
Billederne må IKKE have ens filnavne - hvis samme fotograf har flere billeder, så skal de navngives med f.eks. motiv (som angivet ovenfor).
Deltagende kluber er defineret således:
K2 |
Odder Foto |
K3 |
Fotomagerne Horsens |
K4 |
Fotoklubben Focus Silkeborg |
K5 |
AFA Aarhus |
K6 |
Horsens Fotoklub |
Efter fremlæggelsen bliver alle billederne med dommernes korte bemærkninger offentligjort på hjemmesiden.
Regler for billederne:
Billederne afleveres digitalt i JPG. Størrelsen bør maksimalt være 1920 pixels i bredden og 1080 pixels i højden. Filstørrelse må maksimalt være 2 mb. Billederne kan være både i farver og monochrome medmindre emnet angiver andet.
Efterbehandling af billederne er fri.
Billederne skal være anonymiseret inden den arrangerende klub sender dem til bedømmelse, så dommeren ikke kan se, hvem der er fotografen og fra hvilken klub billederne kommer.
Billederne skal følge det opgivne emne. Dommeren kan diskvalificere billeder som ikke opfylder emnet.
Dommeren bedømmer billederne på en skala fra 1 – 30. Det er op til dommeren om han/hun vil opdele bedømmelsen i f.eks. teknik, komposition og oplevelse men det er altid billedets samlede pointtal som gælder i konkurrencen.
Dommeren fremlægger billederne fra ”bunden” fra placering 60 til 1 så det bedste vises til sidst. De 3 bedste billeder skal have forskelligt pointtal og skal have placeringer som 1, 2 og 3.
Der udstedes diplomer til de 3 bedste billeder.
Vinderen af konkurrencen vælger næste konkurrences emne.
Det er vigtigt at dommeren giver en god kritik til billederne – så alle kan lære så meget som muligt af konkurrencen. Dommeren bedes aflevere sine bemærkninger i en kortfattet skriftlig version og må meget gerne give en mere udtømmende kritik i mundtlig form ved fremlæggelsen. De tre bedste billeder – og meget gerne mange flere – skal have en virkelig god og udtømmende forklaring såvel skriftligt som mundtligt.
Når dommeren har afsluttet sin bedømmelse og fremlæggelse må fotografernes navne og klubnavne offentliggøres så alle kan se hvem der tog billederne og hvad dommeren har bemærket.
De enkelte fotografers pointtal sammentælles og bruges til at finde den vindende klub. Klubbernes samle pointtal offentliggøres til et løbende klubresultat.